NIEUWE MULSANNE – ONVERGELIJKBARE LUXE
Elegante stijlaanpassingen geven Bentley’s vlaggenschip een frisse, moderne uitstraling
Maandag 7 maart 2016 — - Bentleys topmodel voortaan verkrijgbaar als Mulsanne, Mulsanne Speed en Mulsanne Extended Wheelbase
- Mulsanne is de ultieme uiting van vakmanschap en automobiele kunst van Bentley
- Elegante stijlaanpassingen geven Bentley’s vlaggenschip een frisse, moderne uitstraling
- Nieuwe, uiterste geavanceerde ondersteltechnologieën staan garant voor 's werelds meest geraffineerde rijgedrag en moeiteloze comfort
- Innovatieve en geavanceerde technologie aan boord – baanbrekende voorzieningen met kenmerkende exquise luxe
- Mulsanne Extended Wheelbase vertaalt eersteklaservaring uit luchtvaart naar de weg
- Achterzetels in vliegtuigstijl vestigen nieuwe normen inzake passagierscomfort
- Nieuw Mulsanne-gamma beleeft wereldpremière op 86e autosalon van Genève
Bentley Motors publiceert de volledige details over de nieuwe Mulsanne, de ultieme uiting van Britse luxe.
Voor het eerst omvat de Mulsanne-familie drie sterk verschillende modellen, stuk voor stuk met hun eigen kwaliteiten en kenmerken. De Mulsanne, Mulsanne Speed en Mulsanne Extended Wheelbase delen Bentleys ongeëvenaarde aandacht voor details en vakmanschap en beantwoorden tegelijk aan de meest uiteenlopende wensen van klanten.
Zo werd de nieuwe Mulsanne Extended Wheelbase ontworpen met het oog op de achterpassagiers. 250 mm extra beenruimte, uitklapbare beensteunen zoals bij vliegtuigzetels en een zonnedak boven de achterzetels creëren samen de meest ontspannende auto-omgeving ter wereld. De Mulsanne Speed staat dan weer in het teken van de bestuurder, met een vermogen van 395 kW (537 pk) en een koppel van 1.100 Nm, genoeg om de auto in nauwelijks 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen en een topsnelheid van 305 km/u mogelijk te maken.
Een brede waaier aan elegant uitgevoerde stijlaanpassingen onderscheidt de nieuwe Mulsanne van zijn voorganger. De voorkant van de auto (tot aan de A-stijl) werd volledig hertekend. De voorvleugels, de motorkap, het radiatorrooster inclusief de omlijsting ervan en de koplampen kregen (net als de voor- en achterbumper) een update, waardoor de auto moderner en evenwichtiger oogt.
Binnenin kunnen inzittenden uiteraard rekenen op 's werelds meest verfijnde, met de hand vervaardigde elementen in hout, leder en metaal. Daarnaast werd de nieuwe Mulsanne ook bedacht met hertekende zetels, nieuwe deurbekledingen en armsteunen, unieke met glas afgewerkte schakelaars en een toonaangevend palet van 24 schitterende lederkleuren.
Ook beschikt hij over tal van innovatieve, baanbrekende technologieën. Zo werd er een nieuw infotainmentsysteem met aanraakscherm ontwikkeld voor de Mulsanne.
Wolfgang Dürheimer, voorzitter en CEO van Bentley Motors, geeft tekst en uitleg: "De Mulsanne vertegenwoordigt het toppunt van het Bentley-DNA: adembenemend, uniek en krachtig. Hij geeft automobiele luxe een nieuwe dimensie en verzekert Bentleys unieke mix van luxe en prestaties."
"De drie opvallende, met de hand gemaakte modellen die deze reeks nu telt, verwennen klanten op hun eigen, aparte manier. De Mulsanne blijft, met zijn discrete elegantie en sportieve uitstraling, de volmaakte luxelimousine, terwijl de Mulsanne Speed onovertroffen luxe met topprestaties verenigt dankzij zijn immense vermogen, koppel en raffinement. De Mulsanne Extended Wheelbase werpt zich met zijn buitengewone vliegtuigzetels en aandacht voor de passagiers achterin dan weer op als de nieuwe referentie in autocomfort.”
Het nieuwe Mulsanne-gamma beleeft zijn wereldpremière op het autosalon van Genève, dat plaatsvindt van 1 tot 13 maart 2016. De eerste leveringen zijn gepland voor de zomer.
Nieuwe Mulsanne – ongeëvenaarde luxe voor visionaire klanten
De voorkant van de nieuwe Bentley Mulsanne werd volledig hertekend en oogt voortaan nog moderner en evenwichtiger.
De nieuwe neus dwingt respect af en wordt gedomineerd door een groot, 80 mm breder, roestvrijstalen radiatorrooster met verticale spijlen, als eerbetoon aan de schitterende modellen uit het verleden, zoals de 8 Litre uit 1930, de Embiricos en de R-Type Continental. Door de verticale spijlen is het voor Bentley typische matrixrooster zichtbaar.
De nieuwe, eendelige bumper, de omlijsting van het radiatorrooster en de motorkap sluiten naadloos op elkaar aan en verlenen de nieuwe Mulsanne een bredere look en zelfverzekerde uitstraling. Onderaan lopen ze door in een tweede spijlenrooster, dat op zijn beurt wordt geflankeerd door typische 'B'-vormige matrixelementen, die 53 mm naar buiten toe werden verplaatst en zijn afgewerkt in hoogglanzend chroom.
Binnenin werd de reputatie van de Bentley Mulsanne als de auto met 's werelds meest verfijnde interieur nog versterkt. Het duurt meer dan 150 uur om het weelderige, zacht aanvoelende lederen interieur te creëren. Bovendien werden de zetels, armsteunen en deurbekledingen hertekend en zijn de zetels van de Mulsanne – dé referentie inzake comfort – verkrijgbaar in twee nieuwe stijlen: doorstikt in een rechtlijnig of een ruitpatroon. Klanten krijgen tevens de keuze uit 24 ledertinten en een- en tweekleurige afwerkingen.
De zorgvuldig uitgekozen fineersoorten vormen pure en elegante oppervlakken doorheen het interieur en elk van de veertig onderdelen wordt door de ambachtslui van Bentley vervaardigd uit dertien verschillende fineersoorten en afgewerkt met de bekende aandacht voor details. Elders in het interieur tillen glanzend gepolijst roestvrij staal, unieke glazen toetsen, traditionele gekartelde schakelaars en dikke tapijten het luxe-interieur naar een nog hoger niveau.
De basis voor het infotainment aan boord is een volledig nieuw infotainmentplatform met aanraakscherm en bijkomende haptische bedieningselementen, klassieke analoge wijzerplaten en een hypergeavanceerd entertainmentsysteem achterin. Het 8"-aanraakscherm is verbonden met een SSD-schijf (Solid-State Drive) van 60 GB voor de opslag van media.
Tussen 10 en 250 km/u detecteert de dodehoekwaarschuwing voertuigen achter de Mulsanne en in de dode hoek van de buitenspiegels om het risico op aanrijdingen te voorspellen. Knipperlichtjes in de buitenspiegels geven de bestuurder visuele waarschuwingen.
En voor nog meer veiligheid doet de nieuwe Mulsanne een beroep op een geavanceerde automatische stabiliteitscontrole (ASC), die bij een dreigend ongeval preventief ingrijpt.
De passagiers achterin kunnen genieten van de Bentley Entertainment Tablet, twee uitneembare Android-toestellen met 10,2"-scherm, 4G, wifi en Bluetooth, die naadloos werden geïntegreerd in de achterkant van de voorzetels.
In de nieuwe Mulsanne ontwikkelt de machtige 6¾-liter V8-motor 377 kW (512 pk) en 1.020 Nm koppel. Die immense kracht wordt via een ZF-achttrapsautomaat naar de wielen overgebracht en is beschikbaar van net boven het vrijlooptoerental tot aan de rode zone, zodat zelfs de kleinste input van de bestuurder onmiddellijk wordt omgezet in een fenomenale acceleratie.
De sprint van 0 naar 100 km/u wordt afgehandeld in 5,2 seconden en de topsnelheid bedraagt maar liefst 296 km/u. De V8-motor van de Mulsanne is uitgerust met hoogstaande technologieën zoals cilinderuitschakeling en variabele klepsturing, die allebei bijdragen tot het lagere verbruik (14,6 l/100 km gemiddeld) en de lagere CO2-uitstoot (342 g/km).
De standaard gemonteerde lichtmetalen 20"-velgen met 265/45 ZR20-banden staan borg voor een dynamisch rijgedrag. Bovendien kunnen klanten opteren voor 21”-velgen, verkrijgbaar in drie stijlen en uitgerust met 265/40 ZR 21-banden.
Mulsanne Extended Wheelbase: ongekend comfort voor de achterpassagiers
De Bentley Mulsanne Extended Wheelbase, ontwikkeld voor klanten die zich liever laten rijden, brengen de ervaring van vliegtuigzetels uit de eerste klasse naar de weg.
De 250 mm langere wielbasis (3.516 in plaats van 3.266 mm) komt volledig de beenruimte van de achterpassagiers ten goede. De gevoelige toename van de interieurruimte maakt de Mulsanne Extended Wheelbase tot de royaalste toplimousine ter wereld en veruit de comfortabelste manier van reizen op vier wielen.
Om de extra beenruimte optimaal te benutten, ontwikkelde Bentley elektronische beensteunen in vliegtuigstijl, die werden geïntegreerd in de basis van de twee achterzetels. Die zetels kunnen naar buiten worden verplaatst en draaien, zodat achterpassagiers kunnen kiezen tussen een rechte, ontspannen of liggende stand.
Een schitterend afgewerkte console scheidt de twee achterzetels in de Mulsanne Extended Wheelbase. De sierlijke en functionele console is afgewerkt met het fijnste handmatig bewerkte houtfineer, metaal, glas en leder en omvat tal van praktische elementen zoals USB-aansluitingen, penhouders, bekerhouders en een opbergvak met glazen deksel.
Voor passagiers die onderweg willen werken, kunnen beide achterzetels ook worden uitgerust met een uitklapbaar tafeltje. Voor meer privacy zijn de achterste ramen standaard voorzien van elektrisch bediende gordijnen, die naar wens kunnen worden afgewerkt met een zwarte of champagnekleurige binnenvoering.
De achterpassagiers kunnen ook genieten van een groot zonnedak boven de achterzetels. Het glazen schuif- en kanteldak (met zonnescherm in Alcantara) kan door de passagiers of de bestuurder worden bediend en laat het prachtig afgewerkte interieur van de Mulsanne baden in natuurlijk licht. Dat versterkt de nadruk die de Extended Wheelbase-versie op de achterpassagiers legt.
Voor nog meer differentiatie en keuze kunnen klanten hun auto bestellen in een brede waaier van tweekleurige koetswerken en met adembenemende nieuwe 21"-velgen.
Mulsanne Speed: Fabelachtige luxe met rijplezier
Met een extra krachtige versie van Bentleys machtige 6¾-liter twin-turbo V8-motor onder de kap staat de nieuwe Mulsanne Speed helemaal in het teken van de bestuurder. Een vermogen van 395 kW (537 pk), een koppel van 1.100 Nm en een inschakelbare sportophanging geven de Speed al het nodige om uitzonderlijk rijplezier te verenigen met een superieur comfort.
De Speed heeft genoeg aan 4,9 seconden voor de sprint van 0 tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van 305 km/u, cijfers die hun gelijke niet kennen in het ultieme luxesegment.
De verbondenheid tussen auto en bestuurder staat centraal. Daarom wordt de motor van de Speed gekoppeld aan een specifiek afgestelde ZF-achttrapsautomaat die de rijervaring naar een hoger niveau tilt. De schakelstrategie werd geoptimaliseerd om het hogere motorvermogen maximaal te benutten en werd uitgekiend met het oog op een instant vermogensontplooiing. De ‘S’-modus geeft de bestuurder nog meer controle en houdt het motortoerental boven 2.000 t/min. zodat de turbo's steeds klaar staan om ogenblikkelijke prestaties af te leveren.
Het toppunt van automobiele luxe, handgemaakt in Crewe
De Mulsanne wordt helemaal met de hand gebouwd in Crewe, in een productieproces dat niet minder dan 400 uur in beslag neemt. Alleen al de creatie van het interieur, zonder extra opties mee te rekenen, vergt 150 uur.