NIEUWE BENTLEY CONTINENTAL SUPERSPORTS: DE SNELSTE VIERZITTER TER WERELD

NIEUWE BENTLEY CONTINENTAL SUPERSPORTS: DE SNELSTE VIERZITTER TER WERELD

Dinsdag 10 januari 2017 — §  Nieuwe Continental Supersports is het toppunt van GT-rijden

§  De snelste Bentley ooit: 0 tot 100 km/u in 3,5 s en een topsnelheid van 336 km/u

§  De krachtigste Bentley ooit: 710 pk, 1.017 Nm

§  Extreme wendbaarheid in combinatie met een verfijnde en luxueuze rijervaring

§  Uniek design – van zowel coupé als cabriolet – onderstreept prestatiepotentieel

Bentley kondigt de lancering aan van zijn snelste en krachtigste productiemodel ooit: de nieuwe Bentley Continental Supersports. Met een topsnelheid van 336 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in 3,5 s is de nieuwe Continental Supersports de snelste en krachtigste luxewagen met vier zitplaatsen ter wereld.

 

Tegelijk is de open versie met stoffen kap, de Continental Supersports Convertible, de snelste cabriolet met vier zitplaatsen ter wereld, met een acceleratie van 0-100 km/u in 3,9 s en een topsnelheid van 330 km/u.

 

De combinatie van Bentleys machtige W12-motor, die voor de Supersports opnieuw ontwikkeld werd met nieuwe hoogperformante turbo’s en motorhardware, en een torque vectoring-systeem maken de Continental Supersports even wendbaar als krachtig. Tegelijk verlenen unieke stijlelementen het nieuwe model vanbinnen en vanbuiten een scherpe atletische look die zijn prestatiepotentieel onderstreept.

 

Hoewel de Supersports de prestaties en rijervaring van een supercar biedt, blijft de verfijnde rijkwaliteit van de Continental zonder compromissen gehandhaafd. Dankzij deze fusie van extreme luxe en prestaties is de continental Supersports de ultieme versie van een model dat werd ontwikkeld om het GT-genre te definiëren en te domineren.

 

Wolfgang Dürheimer, voorzitter en CEO van Bentley Motors, verklaarde: "De naam ‘Supersports’ is legendarisch bij Bentley. Een naam die altijd al opwinding, passie en sensatie heeft opgewekt – van de allereerste Supersports in de jaren 1920 tot de Continental Supersports van 2009 en nu de derde generatie van dit iconische model. Alleen Bentley is in staat om een auto te creëren die geweldige prestaties op deze manier verzoent met ongeëvenaarde luxe."

 

Extreem vermogen en koppel, uitzonderlijke prestaties

Een speciaal ontwikkelde aandrijflijn met Bentleys W12-motor biedt een extreem vermogen en koppel als garantie voor opwindende prestaties. Verantwoordelijk voor het grotere vermogen zijn nieuw ontworpen turbo’s met een grotere capaciteit en een herziene laadluchtkoeling, die meer ‘boost’ en extra vermogen ontwikkelen. Om deze extra power te verwerken werden ook verbeteringen aangebracht aan de krukas van de Continental, met nieuwe hoofdlagers en drijfstanglagers.

 

Deze ingrijpende motoraanpassingen resulteren in een toename van 80 pk en 217 Nm ten opzichte van het Supersports-model van 2009 – wat neerkomt op een verbetering van de gewicht-vermogenverhouding en van gewicht-koppelverhouding met respectievelijk 10 en 25 procent.  De topsnelheid ligt 8 km/u hoger, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 km/u 0,4 s sneller verloopt.

 

De Supersports maakt ook gebruik van een nieuwe koppelomvormer die sneller sluit, waardoor de auto optimaal kan profiteren van het hogere koppel, dat nu 1.017 Nm bedraagt, en nog sneller vanuit stilstand kan accelereren.

 

Om dit immense prestatiepotentieel in toom te houden is de nieuwe Supersports uitgerust met hoogperformante koolstofkeramische remmen met verbeterde koeling. De remschijven zijn de grootste ter wereld in hun soort, en leveren uitmuntende prestaties met minimale fading in extreme omstandigheden.

 

De remmen gaan schuil achter lichte 21-duimsvelgen van gesmeed aluminium, die samen een gewichtsbesparing van 20 kg opleveren op de onafgeveerde massa. Dankzij een optioneel uitlaatsysteem van titanium kan nog eens 5 kg bespaard worden. De nieuwe Supersports is de lichtste versie van de huidige Continental GT ooit en lichter dan het Supersports-model met vier zitplaatsen van 2009.

 

Met het oog op een nog betere rijervaring werd het uitlaatsysteem opnieuw ontworpen om vrijer te ademen en een onmiskenbare Bentley-sound te genereren, met de nodige plofgeluiden bij het terugschakelen.

 

Ongeëvenaard rijgedrag en luxueuze verfijning

Deze prestaties gaan gepaard met een atletisch rijgedrag. De Supersports heeft een speciaal afgestelde en aangepaste versie van het torque vectoring-systeem dat voor het eerst werd geïntroduceerd op de Continental GT3-R.

 

Dit dynamische systeem remt bij het uitaccelereren na een bocht de voor- en achterwielen apart af om de prestaties te verhogen door het volle vermogen naar de onafgeremde wielen te sturen, en remt het achterwiel aan de binnenkant van de bocht af om de wendbaarheid te verhogen bij het insturen. Bovendien kreeg de stabiliteitscontrole een specifieke, minder ingrijpende afstelling om het chassis nauwkeuriger te laten reageren.

 

De nieuwe Supersports behoudt de typische koppelverdeling van Bentleys vierwielaandrijvingsysteem, waarbij 60 procent van het motorvermogen standaard naar de achterwielen wordt gestuurd voor een evenwichtiger en sportiever rijgedrag, maar met de mogelijkheid om de verdeling tussen de voor- en achteras aan te passen afhankelijk van de beschikbare grip.

 

Ondanks zijn focus op een scherpere rijdynamiek doet de lagere en stuggere sportophanging van de Supersports geen afbreuk aan de luxueuze rijervaring voor personen die lange afstanden willen afleggen in ongezien comfort.

 

Specifiek design onderstreept hoogperformant karakter

De nieuwe Continental Supersports pakt uit met unieke stijlelementen, zowel vanbinnen als vanbuiten, die het aanzienlijk grotere prestatievermogen van deze topklasse-GT weerspiegelen.

 

De uiterlijke wijzigingen omvatten een nieuw ontworpen voor- en achterbumper met respectievelijk een splitter en diffusor van koolstofvezel, nieuwe drempelverbreders en ventilatieopeningen in de motorkap, eveneens afgewerkt met koolstofvezel, alsook zijdelingse ventilatieopeningen in de voorvleugels en uitlaatpijpen met een nieuw gegroefd design, allebei uitgevoerd in glanzend zwart. Donkergetinte koplampen en achterlichten in combinatie met zwarte sierelementen aan de roosters vooraan, de lichten, de achterbumper, de deurgrepen en de raamlijsten maken het sensationele uiterlijk helemaal af.

 

Verder zijn er nog een optionele, aerodynamisch uitgebalanceerde combinatie van een achterspoiler en voorsplitter voor de coupé, nieuwe Supersports-logo’s, een nieuwe machinale afwerking in zwart en licht voor de 21-duimsvelgen van gesmeed aluminium, en optionele bestickering op de flanken. Om het grotere prestatievermogen extra in de verf te zetten kan de klant ook kiezen voor een optionele motorkap van koolstofvezel met hoogglansafwerking en Supersports-logo.

 

De nieuwe Continental Supersports Convertible biedt de luxe en de verfijning van een coupé, maar wordt met een druk op de knop omgetoverd tot een betoverende cabriolet. De meerlagige kap, die een hoge graad van verfijning en geluidscomfort garandeert, werd uitvoerig getest in alle weersomstandigheden van -30°C tot +50°C of meer. Ze is bestand tegen de kracht van moessonregens en staat zelfs op de koudste dagen garant voor een comfortabel, tochtvrij interieurklimaat.

 

Nog een praktisch element is de nekverwarming, waarmee open rijden zelfs op koelere dagen in de lente of herfst een aantrekkelijk en comfortabel vooruitzicht wordt. Met de kap open biedt de Continental Supersports Convertible sensationele prestaties die nog extra versterkt worden door het open rijden. Met de kap dicht is hij het hele jaar door even praktisch als de coupé.

 

In het interieur wordt het eigentijdse gevoel van Britse luxe versterkt door een waaier aan specifieke stijldetails. Er werd een unieke kleurencombinatie gecreëerd, met drie verschillende tinten: het eerste driekleurige interieur dat in deze generatie van de Continental GT wordt aangeboden. Een nieuw geruit stikselmotief zorgt voor een unieke uitstraling van de alcantara bekleding van zetels en deurpanelen, terwijl de bestaande lijst van tien beschikbare hout- of metaalafwerkingen wordt uitgebreid met geruite Supersports-dashboardpanelen van koolstofvezel. De interieurafwerking wordt vervolledigd door nieuwe gestikte Supersports-logo’s en alcantara-accenten voor het specifieke stuurwiel en de unieke schakelpook.

 

Voor bestuurders die uit zijn op een meer intense geluidservaring, is een optionele uitlaat van titanium beschikbaar. Dit titanium uitlaatsysteem genereert niet alleen een meeslepende sound, maar bespaart ook gewicht.

 

Voor Supersports-klanten die nog meer personalisering willen, is een ‘X Specification’-pack beschikbaar, dat bestaat uit acht unieke tweekleurige koetswerklakken en een koolstofvezelafwerking van de buitenspiegels en deurdrempels. Verder omvat dit pack de optionele titaniumuitlaat en een koolstofvezelafwerking van de zijpanelen in het interieur, de motorkap in koolstofvezel en een glanzend zwarte afwerking van de gesmede 21-duimsvelgen.

 

Net zoals iedere Bentley kan ook de Supersports worden toevertrouwd aan de ambachtslieden van Mulliner, de maatwerkafdeling van Bentley die alle persoonlijke wensen van klanten vervult.

 

Supersports: het toppunt van luxe en prestaties

De Continental Supersports van 2009 oogstte wereldwijd lof voor zijn unieke combinatie van extreme dynamische kwaliteiten en ongeëvenaarde luxe.

 

De nieuwe Supersports voert deze kenmerken naar nieuwe hoogten van technische uitmuntendheid. Het resultaat is de snelste productiewagen met vier zitplaatsen ter wereld, die niettemin dagdagelijks bruikbaar is als een luxueuze coupé of cabriolet.

 

Hij is het toppunt van luxe en prestaties volgens het motto van Bentley en de ultieme versie van een model dat werd ontwikkeld om luxueus GT-rijden te definiëren.

Carbon Fibre Veneer
Supersports Cabin_01
Supersports Cabin_02
Supersports Seat
Supersports dynamic_01
Supersports dynamic_02
Supersports dynamic_03
Supersports front
Supersports front 3qtr
Supersports profile
Supersports rear 3qtr
Supersports static_01
Supersports static_02
Sylvie Huwart Press Relations at Bentley Brussels, a division of s.a. D'Ieteren n.v.