GROEI IN VERENIGD KONINKRIJK EN EUROPA DRAAGT BIJ TOT HET DERDE JAAR OP RIJ MET MEER DAN 10.000 VERKOCHTE WAGENS VOOR BENTLEY
Donderdag 21 januari 2016 — - Tweecijferig groeipercentage in Europa, winst in Verenigd Koninkrijk, Midden-Oosten, Zuid-Korea en Japan
- Verenigd Koninkrijk op één na best verkopende land
- Brits industrieel succes – 85% van productie wordt wereldwijd geëxporteerd
Bentley Motors leverde in 2015 niet minder dan 10.100 wagens, met een tweecijferig groeipercentage in Europa en sterke prestaties op de Britse thuismarkt van het merk. Noord-Amerika behoudt zijn positie als grootste afzetmarkt. Bentley verkocht zo al voor het derde jaar op rij meer dan 10.000 wagens.
Recordverkoopcijfers in Zuid-Korea, Japan en het Midden-Oosten (de Verenigde Arabische Emiraten werpen zich op als het vijfde grootste afzetland) versterken de positie van Bentley als meest verkochte luxemerk ter wereld.
Wolfgang Dürheimer, voorzitter en CEO van Bentley, vatte het succesvolle 2015 als volgt samen: "De positieve prestaties die Bentley Motors in 2015 noteerde, zijn mede te danken aan de stijgende verkoop in belangrijke regio's en werd gedreven door ons constante engagement om te investeren in onze producten, in onze mensen en in ons netwerk. We hebben hard gewerkt om een duurzaam platform te creëren dat de groei op lange termijn verzekert en dat zal helpen om ook in 2016 sterke prestaties neer te zetten. Daarin is een belangrijke rol weggelegd voor de gloednieuwe Bentayga, waarvan de eerste exemplaren binnenkort worden geleverd. We hebben ook boeiende toekomstplannen en werken volop aan de introductie van enkele nieuwe modellen die nog meer klanten overal ter wereld zullen laten genieten van de unieke combinatie van luxe en prestaties van Bentley."
Bentley is voortaan wereldwijd vertegenwoordigd met 203 retailpartners in 58 verschillende landen. Die partners zullen dit jaar meer dan 100 miljoen euro investeren in nieuw ontworpen, moderne en luxueuze showrooms.
Ook in 2015 bleef Noord-Amerika de grootste afzetmarkt, met een totale verkoop van 2.864 wagens, een lichte daling ten opzichte van de 3.186 wagens in 2014. Daarmee zijn de VS goed voor 28% van de wereldwijde verkoop.
In Europa steeg de verkoop met 10% tot 1.695 wagens, tegenover 1.539 stuks in 2014. De thuismarkt van Bentley, het Verenigd Koninkrijk, bleef sterk presteren en wierp zich op als het op één na best verkopende land, met 1.457 wagens tegenover 1.387 in 2014. Dat impliceert dat 85% van de productie werd geëxporteerd.
Kevin Rose, binnen de raad van bestuur van Bentley verantwoordelijk voor Sales, Marketing en Aftersales, verklaarde: "Dit internationale succes getuigt opnieuw van de kracht van het merk Bentley. We hebben niet alleen vier kernregio's gecreëerd (Noord-Amerika, het Midden-Oosten, Europa inclusief het Verenigd Koninkrijk, en China), maar zien ook dat markten zoals Zuid-Korea, Rusland en Japan snel groeien. Dat zal ons helpen om verder te groeien in de toekomst, zonder daarbij onze exclusiviteit in het gedrang te brengen, en zal op lange termijn een nog grotere stabiliteit creëren voor Bentley Motors."
Bentley leverde in 2015 exact 1.274 wagens in het Midden-Oosten, een stijging met elf wagens ten opzichte van 2014, een succes dat werd gedreven door de introductie van de Continental GT V8 S.
Toch was Bentley niet immuun voor de steeds moeilijkere verkoopomstandigheden waarmee de autosector in China wordt geconfronteerd. Het merk blijft zich echter inzetten voor zijn klanten en retailpartners in de regio en blijft geloven in het succes op lange termijn. Bentley leverde 1.615 wagens in het land, een stuk minder dan de 2.560 wagens in 2014. Op de verkoopcijfers van China na noteerde Bentley overal ter wereld recordprestaties in 2015.
De regio Azië-Stille Oceaan was goed voor 455 wagens, tegenover 457 in 2014. In Japan steeg de verkoop met 15%, goed voor 353 wagens tegenover 306 in 2014.
In Zuid-Korea tot slot noteerde Bentley na de introductie van de Flying Spur V8 een totale verkoop van 387 wagens, een stijging met 20% vergeleken met de 322 exemplaren in 2014.