DE GLOEDNIEUWE BENTLEY CONTINENTAL GT - DE DEFINITIE VAN LUXUEUS GRAND TOURING

DE GLOEDNIEUWE BENTLEY CONTINENTAL GT - DE DEFINITIE VAN LUXUEUS GRAND TOURING

De nieuwe, derde generatie van de Bentley Continental GT, die in Groot- Brittannië is ontworpen en ontwikkeld, en die er met de hand wordt vervaardigd, combineert pittige, doelgerichte prestaties met handgemaakte luxe en baanbrekende technologie. Het resultaat is de meest verfijnde Grand Tourer ooit.

Woensdag 30 augustus 2017 — §  Derde generatie van de ongeëvenaarde Continental GT: de onbetwiste luxe-Grand Tourer

§  Een statement van pure luxe: gewaagd, sculpturaal koetswerkdesign

§  Innovatief luxueus interieur biedt ongeëvenaard Grand Touring-raffinement

§  Ontworpen, ontwikkeld en met de hand vervaardigd in Groot-Brittannië

§  Naadloze versmelting van manueel bewerkte, natuurlijke materialen en baanbrekende technologie

§  Revolutionair Bentley Rotating Display en digitaal instrumentenpaneel

§  Opgewaardere versie van de befaamde 6.0 W12 TSI-motor levert 635 pk en 900 Nm

§  0-100 km/u in 3,7 seconden; topsnelheid van 333 km/u

§  Versnellingsbak met 8 verhoudingen en dubbele koppeling voor betere prestaties en meer efficiëntie

(Crewe, 29 augustus 2017) Bentley Motors geeft vandaag alle details vrij van zijn nieuwe Continental GT, de onbetwiste Grand Tourer.

De nieuwe, derde generatie van de Bentley Continental GT, die in Groot-Brittannië is ontworpen en ontwikkeld, en die er met de hand wordt vervaardigd, combineert pittige, doelgerichte prestaties met handgemaakte luxe en baanbrekende technologie. Het resultaat is de meest verfijnde Grand Tourer ooit.

Wolfgang Dürheimer, voorzitter en chief executive van Bentley Motors, verklaarde: “Bentley staat al bijna honderd jaar aan de top als het op luxueus Grand Touring aankomt. De nieuwe, derde generatie van de Continental GT bundelt al onze knowhow inzake design en technische vernuft, en luidt een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Bentley in.

 

Wij zijn de wereldleider op het vlak van luxueuze mobiliteit en onze producten en diensten definiëren de nieuwe luxenormen binnen de automobielwereld. De nieuwe Continental GT belichaamt onze drang om te innoveren, om hulde te brengen aan ons roemrijk verleden en om de Bentley-ervaring naar een hoger, onovertroffen niveau te tillen.”

Het kloppend hart van de nieuwe Continental GT is een gloednieuwe, verbeterde versie van Bentley’s vermaarde 6.0-liter W12 twin-turbo TSI-motor die voor het eerst gekoppeld wordt aan een 8-versnellingsbak met dubbele koppeling voor sneller en efficiënter schakelwerk.

Een nieuwe, technologisch vooruitstrevende adaptieve ophanging maakt gebruik van het 48-volt Dynamic Ride System dat garant staat voor een reactief en verfijnd rijgedrag op alle mogelijke wegen. Het nieuw ontwikkelde systeem waakt over het rijcomfort en de zijdelingse rolneiging. Het behoedt de inzittenden voor overdreven koetswerkbewegingen en maakt dat de auto een moeiteloze rijprecisie aan de dag legt.

Het krachtige koetswerkdesign dat ontwerpen werd met behulp van revolutionaire technologie mondt uit in een lichtgewichtkoetswerk dat toch erg stijf is. De krachtbron werd meer naar achteren gemonteerd voor een betere gewichtsverdeling en dus een op de bestuurder gericht, dynamisch rijpotentieel.

De luxueuze binnenruimte van de nieuwe Bentley Continental 2+2 GT, die vier plaatsen telt en meer koffervolume voor oprechte dagelijkse bruikbaarheid, wemelt van de uitgekiende details zoals een nieuw ‘diamon in diamond’-design voor het leder. Daarnaast werd er nadrukkelijk geïnvesteerd in een harmonieus op elkaar afgestemde, uitgebreide portfolio van 15 kleuren voor leder en tapijten.

Bovendien pakt de nieuwe Continental GT uit met grote evoluties in de unieke manier waarop het technologie toepast. Een geavanceerd, volledig digitaal, op de bestuurder gericht instrumentenpaneel en het Bentley Rotating Display voor de bestuurder zijn twee van de belangrijkste innovaties. Het Bentley Rotating display beschikt over een indrukwekkend touchscreen van 12,3 duim gemonteerd in een driezijdige module die de fineerafwerking wegkantelt en zo het touchscreen en drie elegante analoge wijzerplaten onthult.

Het interieurdesign van de Continental GT is speciaal op maat gemaakt van de moderne luxeklanten, met een ongeëvenaard oog voor detail voor een ongedwongen Bentley-ervaring. In de binnenruimte versmelt baanbrekende technologie naadloos met de meest verfijnde manueel bewerkte, natuurlijke materialen. Het resultaat is een verfijnde, harmonieuze, geconnecteerde en luxeuze binnenruimte.

De nieuwe Continental GT gaat in wereldpremière op het salon van Frankfurt, de IAA, dat plaatsvindt van 12 tot en met 24 september 2017.

 

De evolutie van het beroemde design-DNA van Bentley

Het koetswerkdesign van de nieuwe Continental GT is gebaseerd op een nieuw, gedurfde visie die typisch is voor Bentley. Het gloednieuwe koetswerk en de nieuwe materialen zorgen voor een gewichtsbesparing van meer dan 80 kg in vergelijking met de vorige Continental W12.

De nieuwe Continental GT bouwt verder op de klassieke elegantie waarmee zijn voorganger zo in de smaak viel, maar geïnspireerd op de veelgeprezen concept-car EXP 10 Speed 6 oogt hij tegelijkertijd expressiever en strakker afgelijnd.

Om de Continental GT zo verregaand te kunnen vernieuwen werd het aluminium koetswerk via de Super Formd-technologie vervaardig: een precisietechnologie waarbij gewerkt wordt met aluminium dat tot 500°C is verhit die eerder al door het merk gebruikt werd voor de vervaardiging van voorvleugels. Deze manier van werken laat ontwerpers toe om complexere, scherper afgelijnde koetswerknaden te gebruiken en een vollere, meer gebeeldhouwde achterzijde te tekenen.

De Continental GT is het eerste productiemodel ooit waarvan een volledige koetswerkflank via het Super Formed-procédé is vervaardigd.

Dat de Continental GT vandaag een langer en lager silhouet meekrijgt, is voor een deel te danken aan de 135 mm verder naar voor geschoven voorwielen wat er bovendien toe leidt dat de motorkap langer werd en de neus van de auto lager ligt. Toch overheersen nog altijd de belangrijkste koetswerklijnen van de oorspronkelijke Continental, inclusief de ‘power-line’ die van de koplampen over de flanken naar de gespierde achterzijde loopt.

De achterzijde van de wagen kiest voor een radicale stijlbreuk met ellipsvormige achterlichten die de vorm van de uitlaatpijpen herhalen. Voor zijn verlichting maakt de Continental GT gebruik van de nieuwste Matrix-ledtechnologie, al springt in de eerste plaats het design van de koplampen in het oog. Net als bij het meest verfijnde kristalsnijwerk zijn de interne oppervlakken ook hier transparant met scherp afgelijnde randen die het licht als een diamant vangen.

Het resultaat is vergelijkbaar met een verlichte edelsteen, een effect dat nog wordt uitvergroot wanneer de optionele welkomstsequentie de koplampen progressief doet oplichten wanneer men de auto nadert. Ook de achterlichten vertonen het effect van kristalsnijwerk dat de driedimensionele diepgang van de lichtblokken benadrukt.

De nieuwe Continental GT staat standaard op 21-duimsvelgen beschikbaar in twee stijlen: een stijl die de elegantie van het model vorm geeft en een die meer het sportieve karakter van de auto weerspiegelt. Het aanbod omvat ook een lichtgewicht gesmede velgoptie van 22 duim en een optionele manuele nabewerking voor een effectvolle gepolierde afwerking.

De complexe geperforeerde huls voor de ellipsvormige uitlaatpijpen, die niet enkel visueel mooi ogen maar oog de uitlaatgastemperatuur verlagen, zijn een zoveelste bewijs van Bentley’s verregaand oog voor detail en de unieke manier waarop het design er vaak een dubbel technisch doel dient.

Kopers van de nieuwe Contintal GT hebben keuze uit een toonaangevende portfolio van 17 koetswerkkleuren die stuk voor stuk zorgvuldig werden geselecteerd om het karakter en het lijnenspel van de auto in de verf te zetten. Bij de lancering zal er daarnaast ook een beperkte uitgebreidere kleurkeuze worden aangeboden, net als de optionele, volledig op maat gemaakte kleurcombinaties voor Bentley-klanten.

De meest verfijnde, met de hand vervaardigde binnenruimte: een wereld van verborgen verleiders

Het interieur van de nieuwe Contintal GT is een bewijs van de ongeëvenaarde expertise van Bentley in het authentieke gebruik van materialen, van de meest hoogstaande natuurlijke leders tot zeldzame, duurzaam aangekochte fineerafwerkingen (inclusief Koa, Bentley’s jongste fineer) en handgepolierde verchroomde details. Voor het eerst wordt optioneel een unieke dubbele fineerafwerking aangeboden. Voor iedere Continental GT wordt meer dan 10 vierkante meter hout gebruikt en het met de hand inleggen van de houtafwerking neemt negen uur tijd in beslag.

Het prachtig getekende instrumentenbord van de nieuwe Continental GT is vormgegeven als lange, zwevende vleugels die de vorm van het Bentley-logo weerspiegelen. Een schijnbaar zwevende lederafwerking bovenop lijkt naadloos verder te lopen in de deuren.

De afwerking van de middenconsole is afgestemd op het onderste deel van het dashboard maar kan ook gekozen worden met een nieuwe metaalafwerking die geïnspireerd is op de verfijnde mechanische oppervlaktebehandeling binnenin de meest uitgelezen Zwitserse horloges, het zogeheten Côtes de Genève-patroon. Deze oppervlaktebehandeling – een première in de auto-industrie – wordt op een 0,6 mm dikke aluminiumplaat aangebracht en ontstaat door machinaal over de volledige breedte een lineair patroon te tekenen. Iedere rij is 5 mm breed en wordt onder een zodanige hoek aangebracht dat er echt een driedimensionele afwerking ontstaat. De machine verschuift voor iedere volgende bewerkingslaag 0,5 mm.

Het interieur van de Continental GT wordt opgewaardeerd met nieuwe luxueus aanvoelende afwerkingen die ook visueel verwennen. Op sommige plaatsen vervangt een zachte kartelafwerking de klassieke mechanische kartelafwerking voor een zachter, meer verfijnd bedieningsgevoel voor schakelaars en bedieningselementen. Een kartelafwerking met diamantpatroon voegt een toets van luxe toe door het oppervlak driedimensionaal in detail uit te werken.

Dit nieuwe afwerkingsdesign is beschikbaar op de iconische ‘Bullseye’-ventilatieopeningen, gegroefde ringen en andere primaire draaiknoppen. Het geeft niet alleen een visueel verfijnd facet aan die onderdelen maar laat ook bij het bedienen een precies, technisch gevoel na.

Nog zo’n typische verborgen ‘verleider’ is de toevoeging van de bronzen inzetstukken tussen de oppervlakken op de primaire bedieningselementen die voor een ongezien niveau van verfijning tot in het kleinste detail zorgt.

De 18-voudig verstelbare zetels in de nieuwe Continental GT zetten binnen de auto-industrie een nieuwe maatstaf uit voor comfort en verfijning. Zachte middenstukken bieden maximale efficiëntie voor de ventilatie-, verwarming- en massagefuncties terwijl de zijflanken van de stoelen de voor Bentley typische stiksels in ruitpatroon krijgen.

Er is ook een nieuw, uniek ruitpatroon beschikbaar: het ‘diamant-in-diamant’-patroon, dat buitengewoon zacht aanvoelt, heeft het effect van een oppervlak in ruitmotief dat in een zee van leder lijkt te drijven.  Het nieuwe interieurpatroon krijgt zowel stiksels als borduursels. De binnenste diamanten zijn geborduurd met een speciaal daartoe ontworpen toestel dat snelheid en hoogstaande kwaliteit combineert. De ontwikkeling van het borduursel, de individuele optimalisatie van ieder patroon en het programmeren van de exacte uitlijning voor de 712 stiksels van iedere diamantvorm nam achttien maanden tijd in beslag. Onovertroffen oog voor detail.

In de nieuwe Continental GT is er keuze uit drie audiosystemen. Het standaardsysteem heeft 10 luidsprekers en 650 Watt aan muziekvermogen, het Bang & Olufsen-systeem van 1.500 Watt en met 16 verlichte luidsprekers is weggelegd voor klanten met de bijhorende levensstijl. Het nieuwe Bang & Olufsen-systeem is de eerste automotive toepassing van het BeoSonic-systeem, een nieuwe manier om de juiste toon te bepalen via een eenvoudige onetouch-interface;

De echte audiofielen kunnen kiezen voor een Naim-systeem van 2.200 Watt, met 18 luidsprekers, acht geluidsmodi en in de voorzetels ingebouwde Active Bass Tranducers.

Om optimaal van het geluid te kunnen genieten, wordt er voor de voorruit en de zijruiten gebruik gemaakt van gelamineerd akoestisch glas dat negen decibel minder buitenlawaai laat binnendringen dan het voorgaande model.

Achter het stuur valt de technologische vooruitgang van de nieuwe Continental GT meteen op. Het naar de bestuurder gerichte instrumentenpaneel is nu volledig digitaal en kan helemaal door de bestuurder worden geconfigureerd. De grootste wijzerplaten lijken echte wijzerplaten te zijn, maar het gaat in de praktijk om digitale afbeeldingen met een driedimensionele look. Dit display kan informatie weergeven vanuit het infotainmentsysteem inclusief de informatie van de satellietnavigatie.

De Continental GT heeft als eerste het innovatieve Bentley Rotating Display aan boord. Op het eerste gezicht lijkt er zich centraal op het instrumentenbord geen scherm te bevinden. Over de breedte van het instrumentenbord loopt enkel een ononderbroken fineerafwerking en een dunne chroombies achter het stuurwiel vormt de rand van een digitaal instrumentendisplay.

Met een druk op de startknop echter glijdt het fineer in het midden van het instrumentenbord geluidloos naar voren en draait om zijn as. Daarmee wordt het grootste aanraakscherm in een Bentley ooit, een 12,3 duim digitaal MMI-display van retinakwaliteit, onthuld. Het scherm is elegant vormgegeven en heeft een basisscherm dat door de eigenaar kan worden geconfigureerd met drie vakken die de bestuurdersvoorkeur op het vlak van navigatie, media en telefonie kunnen weergeven.

De gebruikersinterface werd zo ontworpen dat ze nauw aansluiten bij die van een moderne mobiele telefoon. De menu’s zijn zo opgebouwd dat ze meteen intuïtief overkomen.

De derde zijde van het Bentley Rotating Display toont drie elegante analoge wijzerplaten voor een buitenthermometer, een kompas en een chronometer. Een dergelijk innovatieve toepassing van traditionele elementen onderlijnt de unieke manier waarop Bentley verleden en toekomst met elkaar verbindt en ze biedt klanten de keuze tussen een digitale of een analoge weergave, of een pure, serene binnenruimte.

De nieuwe Continental heeft technologie aan boord die zorgt dat zowel de bestuurder als de inzittenden altijd geconnecteerd zijn. De connectie met Apple CarPlay, de slimste en snelste manier om Apple-toestellen in een auto te integreren, gebeurt door middel van een USB-poort.

Trips die klanten ondernemen, worden vereenvoudigd dankzij functies die het navigeren vergemakkelijken. Het zoeken van points of interest via Google maakt het vinden van ongebruikelijke bestemmingen eenvoudig terwijl realtime verkeersinformatie de bestuurder op de hoogte houdt over de toestand van de bestaande files. In noodgevallen biedt Private eCall ogenblikkelijk toegang tot de hulpdiensten voor de ultieme gemoedsrust onderweg.

 

Subliem vermogen: het kloppend hart van Bentley

De nieuwe Continental GT wordt bij zijn lancering aangeboden met een verbeterde versie van Bentley’s weergaloze 6.0-liter W12 TSI-motor die een nieuwe maatstaf zet inzake prestaties.

De W12 TSI-motor, die in Crewe werd ontworpen, ontwikkeld en met de hand vervaardigd, is de meest geavanceerde 12-cilinder ter wereld. Zijn unieke W-opstelling houdt in dat de motor 24 % korter is dan een gelijkwaardige V12, wat zowel de gewichtsdistributie als de benutbare binnenruimte ten goede komt.

De nieuwe aandrijflijn maakt gebruik van de allernieuwste motorsturingstechnologie die 300 miljoen softwareberekeningen per seconde maakt. De motor produceert 635 pk en 900 Nm aan koppel en stuwt de nieuwe Continental GT in 3,7 seconden naar 100 km/u en daarna door tot een topsnelheid van 333 km/u.

Wanneer de bestuurder er als een racebolide vandoor wil schieten, levert de speciale modus Sport Launch het maximale acceleratievermogen dankzij nauwkeurig gemeten koppeldrukmeting en voorbelasting.

De W12 TSI combineert directe injectie onder hoge druk met injectie onder lage druk. De combinatie van deze twee systemen zorgt voor maximale verfijning, vermindert de uitstoot van partikels en optimaliseert de afgifte van vermogen en koppel. Met XXX g/km CO2* (een verbetering met XX procent ten opzichte van de vorige Continental GT) voldoet de motor ook aan de uitstootnormen Phase 2 Euro 6 en US ULEV 125 (LEV3). TBC

De nieuwe krachtbron maakt gebruik van stop-starttechnologie met in Bentley’s doorgedreven toepassing ook een freewheelfunctie. De motor stopt overigens niet enkel met draaien als de auto stil staat, maar ook wanneer hij bijna tot stilstand is gekomen.

Onder bepaalde omstandigheden schakelt het Variable Displacement-systeem van Bentley de helft van de motor uit. Voor bepaalde cilinders worden de in- en uitlaatkleppen, de brandstofinjectie en de ontsteking dan stilgelegd zodat de motor, in een zoektocht naar efficiëntie, als een zescilinder functioneert.

Belangrijk is dat de koppelomvormer is vervangen door een dubbelmassavliegwiel die trillingen wegfiltert en zorgt voor een zachte vermogenafgifte die op maat geknipt is om luxueus te touren.

De 8-versnellingsbak met dubbele koppeling staat borg voor een soepel acceleratievermogen en indrukwekkend snelle schakelmanoeuvres: twee kenmerken die het dynamische karakter van de Continental GT weerspiegelen. Maar ook het brandstofverbruik ging erop vooruit: XX,X l/100 km tegenover 14,2 l/100 km voor het voorgaande model. TBC

De schakelsnelheid is variabel en afhankelijk van de gekozen rijmodus. In Sport-stand wordt er haast ogenblikkelijk geschakeld om de koppelafgifte niet te onderbreken en maximale acceleratie te garanderen. In Comfort-stand gebeurt het schakelen duidelijk rustiger voor een naadloze en onmerkbare schakelbeweging.

De topsnelheid wordt bereikt in zesde versnelling, de zevende en achtste versnelling zijn overdrive-verhoudingen voor ontspannen cruisen.

Een nieuw vierwielaandrijfsysteem vervangt de klassieke 40/60-vermogensplit tussen de voor- en achterwielen door een variabele koppelverdeling in functie van de rijomstandigheden. De auto zal tijdens normaal gebruik zo vaak als mogelijk een beroep doen op achterwielaandrijving voor optimale efficiëntie en dynamische rijprestaties.

Op basis van de rijomstandigheden en het rijgedrag van de bestuurder zal het systeem vermogen naar de vooras sturen wanneer dat noodzakelijk is. Op die manier wordt het onderstuur dat typisch voor een niet-variabele vierwielaandrijving tegengegaan en kunnen zij die hun hart ophalen aan de dynamische troeven van de Continental GT genieten van het toegenomen rijplezier.

 

Weergaloos Grand Touring-rijcomfort en -rijdynamiek

De derde generatie van de Continental GT is uitgersut met Bentley Dynamic Ride: een vooruitstrevend 48-voltsysteem dat de rolneiging beheerst voor een ongeëvenaarde controle over de auto. Het systeem controleert en past de actuatoren voor de antirolstang van de achteras aan voor een betere rijdynamiek en meer rijcomfort. Het systeem helpt de auto lichtvoetiger te laten aanvoelen en preciezer te reageren.

Het systeem compenseert ogenblikkelijk de zijdelingse rolbewegingen in bochten en garandeert een optimaal contact met de weg, met als resultaat een maximum aan rijcomfort en een uitzonderlijke wendbaarheid.

Daar waar conventionele antirolstangen altijd een compromis vormen tussen controle over de koetswerkbewegingen en rijcomfort biedt het actieve systeem van Bentley een variabele torsieweerstand zodat de Continental GT op ieder ogenblik zowel dynamisch voor de dag komt als comfortabel aanvoelt voor alle inzittenden. Het gebruik van het 48-voltsysteem resulteert in een geluidsvrije, ogenblikkelijke respons en voldoende vermogen om met alle wegoppervlakken overweg te kunnen.

Via het Drive Dynamics Control van Bentley staan er verschillende rijmodi ter beschikking: Comfort, Bentley en Sport, telkens met een aangepaste sturing voor de ophanging, de motor, de versnellingsbak en de andere onderstelstystemen. Bij wijze van alternatief kan de bestuurder de dynamische instellingen ook naar zijn hand zetten.

De luchtvering op de nieuwe Continental GT werd herzien en maakt gebruik van driekamerluchtvering die de auto in zijn zachtste afstelling tot 60 procent meer luchtvolume geeft dan het voorgaande model. Zo beschikten de Bentley-ingenieurs over een ruimer bereik voor het afstellen van de ophanging op meer rijcomfort en op een meer uitgesproken dynamisch karakter. Het systeem biedt de mogelijkheid om in functie van de door de bestuurder gekozen modus om te schakelen tussen sportief afgestelde veren of de verfijning van een luxueuze limousine.

Verder beschikt ook de Continental GT over een elektrisch bekrachtigde stuurinrichting (EPAS). Het nieuwe systeem biedt de bestuurder meer feedback maar vrijwaart het stuurt wel van ongewenste storende reacties. De stuurinrichting heeft een variabele vertanding van de tandheugel voor een groter reactievermogen bij grote stuurbewegingen om vlot te kunnen manoeuvreren maar biedt tegelijkertijd een uitstekende rechtuitstabiliteit tegen hoge snelheden. De keuze voor EPAS maakt het eveneens mogelijk om de Continental GT aan te bieden met een ruime waaier aan rijbijstandssystemen zoals Active Lane Assist, Traffic Jam Assist en Park Assist.

Ook de jongste generatie Continuous Damping Control (CDC) die constant de dempers bijstuurt voor een optimaal comfort, ontbreekt hier niet. Dit systeem meet continu de snelheid van de wielen en hun afstand tot het koetswerk op iedere hoek van de auto. In functie daarvan past het het volume lucht in de vering aan voor een ideale balans tussen comfort en wegligging. Zowel de voor- als de achteras, allebei multilink, zijn vervaardigd uit lichtgewichtaluminium.

Zoals gewoonlijk op de Continental GT zijn ook hier de remmen vooraan groter. Hun diameter nam met 15 mm toe tot 420 mm om overweg te kunnen met het toegenomen prestatiepotentieel.

De uitlaatpijpen werden eveneens hertekend en werden uitgerust met een adaptieve klep dat een uitgebreider potentieel biedt in de afstelling.

 

Personaliseringsmogelijkheden van Bentley en maatwerk van Mulliner

De gloednieuwe Continental GT herschrijft de definities van personalisering en luxe op maat. Qua lak, leder, fineer en lifestyle zijn de opties vrijwel onbeperkt en helemaal afgestemd op de individuele smaak van de klant.

Het standaardaanbod alleen al is goed voor 17 koetswerkkleuren, maar het uitgebreidere aanbod biedt keuze uit wel 70 tinten. Verder zijn er 15 luxueuze tapijtopties, acht verschillende met de hand vervaardigde fineerafwerkingen (aangevuld met nog eens vier dubbele fineeropties) en 15 mogelijke binnenaankledingen op basis waarvan de klanten hun eigen luxeafwerking kunnen samenstellen.

Van bij de lancering worden ook twee optiepakketten aangeboden:  City Specification voor in en om de stad en Touring Specification voor wie lange afstanden aflegt. Allebei zijn ze zodanig samengesteld dat de Bentley-ervaring er alleen maar rijker op wordt. City Specification omvat een handenvrije kofferklepbediening, voetgangerdetectie, verkeersbordenherkenning, stadsnoodrem en camerazicht met vogelperspectief. Het pakket Touring Specification omvat dan weer een adaptieve snelheidsregelaar met Traffic Jam Assist, Active Lane Assist, head-updisplay, Night Vision met infraroodcamera en Pre-sense Braking.

De zogeheten Mulliner Driving Specification geeft de auto een sportiever voorkomen met gesmede lichtmetalen lichtgewichtvelgen van 22 duim, een uniek ‘diamant-in-diamant’-patroon voor het leder, geborduurde Bentley-logo’s, bijkomende fineeropties, een brandstofklep met juweelafwerking, sportieve pedalen en een dakhemel in ingesneden leder.  Klanten kunnen ook de stiksels voor- en achterin de auto kiezen en de drempellijsten op hun persoonlijke smaak afstemmen.

Net zoals iedere Bentley kan ook de Continental GT worden toevertrouwd aan de toegewijde ambachtslieden van Mulliner, de maatwerkafdeling van Bentley die alle persoonlijke wensen van klanten vervult.

 

Extreme omstandigheden:  wereldwijde tests voor de perfecte Grand Tourer

De vakbekwame ingenieurs van Bentley hebben de nieuwe Continental GT hoegenaamd niet gespaard tijdens de extreme testprocedures in warme en koude omstandigheden en tijdens de duurzaamheidstests. Die worden over de hele wereld gehouden om te garanderen dat de nieuwe Grand Tourer alle rijomstandigheden probleemloos weet te trotseren. In totaal werd bijna een miljoen kilometer testwerk verricht.

Een veeleisend en grondig ontwikkelingsprogramma onderwierp de nieuwe Contintental GT aan koudweertests in de poolgebieden, aan warmweertests in de Verenigde Staten en aan duurzaamheidstests op de slopende wegen van Zuid-Afrika, maar ook in het Midden-Oosten, China en Europa.

Een team van Bentley-ontwikkelingsingenieurs leidde het testwerk in Zweden waar flink wat kilometers werden gemaald bij vriestemperaturen op bevroren meren en in de sneeuw. In de Verenigde Staten werd in de ‘bakoven’ onder zeeniveau van Death Valley, waar de temperaturen opliepen tot bijna 50 graden Celsius, een parcours afgewerkt over duizenden kilometers.

 

Energie-efficiëntie productie met duurzame materialen

Sinds 2003 werden meer dan 66.000 Bentley’s Continental GT met de hand vervaardigd in de Engelse fabriek in Crewe. Over die periode evolueerden de stijl, de technologie en de engineering van de auto constant en de auto’s die in Crewe gebouwd worden, zijn er steeds efficiënter op geworden.

 

Over dezelfde periode wonnen ook de productietechnieken die in Crewe gehanteerd worden aanzienlijk in efficiëntie. De nagelnieuwe Continental GT wordt vervaardigd in een fabriek waar tot 40 procent van de elektriciteit wordt opgewekt door de 20.815 zonnepanelen die samen meer dan 34.500 vierkante meter van het dak van de fabriek bedekken. Daarmee was deze installatie, bij zijn ingebruikname, de grootste in zijn soort in het Verenigd Koninkrijk. De zonnepanelen leveren een capaciteit van 5,1 megawatt en dragen bij tot een CO2-reductie met 2.500 ton per jaar.

Nadat Bentley voor een aantal belangrijke milieu-aspecten een grote vooruitgang had geboekt, werd het als eerste Engelse autobouwer bekroond met de Carbon Trust Standards voor respectievelijk koolstof, water en afval. Het hoofdkwartier in Crewe was de eerste Engelse automotive vestiging die voldeed aan de internationaal erkende ISO 14001-milieustandaard en aan de ISO 50001-energiestandaard.

Bentley’s ambities om zijn klanten de allerbeste auto’s ter wereld aan te bieden, met een onovertroffen niveau van luxe en prestaties, gaat hand in hand met de vastberadenheid om het brandstofverbruik en de uitstoot substantieel te drukken en uiterst geavanceerde en duurzame aandrijftechnologieën te ontwikkelen voor de toekomst.

 

Informatie voor redacteurs

Bentley Motors is 's werelds meest gewaardeerde luxemerk. Het hoofdkwartier in Crewe huisvest alle activiteiten, van design, onderzoek en ontwikkeling tot engineering en productie, en dat voor de vier modellenreeksen van de onderneming: Continental, Flying Spur, Bentayga en Mulsanne. De combinatie van verfijnd vakmanschap, steunend op vaardigheden die van generatie op generatie werden doorgegeven, met technische expertise en toonaangevende technologie is uniek en eigen aan Britse luxemerken zoals Bentley. Het is tevens een toonbeeld van hoogwaardige Britse productie op zijn best. Bentley stelt ongeveer 4.000 personen te werk in Crewe.

Sylvie Huwart Press Relations at Bentley Brussels, a division of s.a. D'Ieteren n.v.