Bentley: een uitzonderlijk 2021 en een Europese première in Autoworld
Vrijdag 14 januari 2022 — Bentley Brussels heeft 2021 afgesloten met opmerkelijke cijfers en daarnaast zijn milieuverantwoordelijkheid verder versterkt. Om dit mooie jaar te vieren en vooral om 2022 met fonkelingen in de ogen te beginnen, heeft het Britse merk voor de bezoekers van Autoworld Brussel een paar verrassingen in petto.
Bij de start van 2022 maakt Bentley gebruik van de opzienbarende tentoonstelling Supercar Story in Autoworld om fans en liefhebbers van uitzonderlijke auto's te verwennen. Al sinds de opening, op 17 december jongstleden, valt de Continental GT Speed Cabriolet er te bewonderen. Maar in een verrassende zet, op direct aangeven van de hoofdzetel in Crewe, heeft deze het gezelschap gekregen van twee extra modellen: de Flying Spur Hybrid, die er zijn Europese première beleeft, alsook de allereerste Flying Spur die in 2003 de fabriek verliet met het nummer 1 op zijn chassis gestanst.
"De Bentley Flying Spur Hybrid die we tot 23 januari in Autoworld kunnen bewonderen, is het model dat 733 kilometer door IJsland heeft gereisd met elektriciteit opgewekt uit geothermische bronnen en biobrandstof. Want, inderdaad, onze motoren zijn al compatibel met 100% hernieuwbare synthetische brandstoffen," zegt David Favest, General Manager van Bentley. In combinatie met elektriciteit uit natuurlijke bronnen kan deze biobrandstof de CO2-uitstoot van bron tot wiel met 45% verminderen. In elektrische modus kan de Bentley Flying Spur Hybrid 40 kilometer afleggen.
Op weg naar koolstofneutraliteit
Zoals u ziet, 's werelds beste luxesedan gaat voor groen: de Bentley Flying Spur Hybrid is een volgende stap in de Beyond100-strategie van Bentley. Die stelt zich tot doel om tegen 2030 van begin tot eind koolstofneutraal te opereren. In dat opzicht geeft het dealership Bentley Brussels trouwens het goede voorbeeld met zijn stroomvoorziening op zonnepanelen. Maar dat is nog niet alles: in 2021 installeerde Bentley Brussels ook drie bijenkorven op zijn site in Drogenbos. David Favest legt uit: "Het omringende terrein, dat eigendom is van D'Ieteren, is een Natura 2000-gebied. In deze zone zijn wij bezig met de herkolonisatie van Belgian Black Bees (Apis Mellifera Mellifera), het zuiverste ras van de Belgische bij die op het punt staat te verdwijnen. We streven naar 30.000 bijen in drie bijenkasten over een periode van drie jaar.”
Verder herinneren we eraan dat Bentley Motors afgelopen zomer een samenwerking is aangegaan met The Macallan, de prestigieuze Schotse producent van Schotse whisky en alcoholvrije danken. Beide bedrijven willen samen een aantal experimenten ontwikkelen voor een duurzamere toekomst.
Meer verkoop en meer maatwerk
2021 was voor Bentley een opmerkelijk succesvol jaar met 109 registraties. Maar met de buitenlandse inschrijvingen erbij is het orderboek representatiever: samen met Lamborghini ging het afgelopen jaar om een totaal van 250 voertuigen. In België groeiden de inschrijvingen van Bentley met 9%, de bestellingen zelfs met 70%!
Op de totale markt van grote luxe (meer dan 450 pk) halen Bentley en Lamborghini een marktaandeel van 22,2%, terwijl de D'Ieteren-groep (Porsche, Bentley, Bugatti en Lamborghini) zelfs een aandeel van bijna 45% benadert!
“Vorig jaar stelden we ook een sterke evolutie vast in het spenderen van bedragen in bespoke maatwerk," gaat David Favest verder. “De Bentley-klant besteedt momenteel gemiddeld 42.000 euro, exclusief belastingen, aan het Mulliner-programma. Dat is bijna 20.000 euro meer dan voordien."
#One2OneXperience verhoogt de tevredenheid
De gezondheidscrisis heeft er dan weer toe geleid dat we voor onze klanten nieuwe diensten hebben geschapen, zoals de #One2OneXperience. Daarmee kunnen zij hun auto van thuis uit op papierloze wijze configureren. Deze ervaring is alleen beschikbaar in het gezelschap van een verkoper die, op afstand, toegang biedt tot 's werelds krachtigste configurators, waar meer dan 1,7 miljoen beelden per model in ultrahoge resolutie zijn opgeslagen. "Om deze service te ontwikkelen, hebben we ons hele IT-systeem geüpgraded met een tweemaal hogere bandbreedte voor Teams. Dit verhoogt de personaliseringsgraad met 10 miljard mogelijke combinaties", verduidelijkt David Favest.
Als de klant de configuratie bij de dealer wenst te voltooien, dan bieden we hem of haar een privé-afspraak aan, met ook een klaargemaakt testvoertuig ter beschikking. De dealerships van Bentley, Lamborghini en Bugatti Brussels zijn momenteel enkel open op afspraak.
De service #One2OneXperience behelst ook de dienst na verkoop. Deze maakt het mogelijk een voertuig voor onderhoud op te halen of af te leveren waar de klant het wenst, hetzij via gesloten transport of met een chauffeur.
Deze nieuwe diensten, die tijdens de gezondheidscrisis werden gelanceerd om de contacten te beperken, hebben de tevredenheidsgraad opgedreven tot meer dan 90%!