Bentayga V8 Benzine
PRESTATIES EN PRECISIE DE BENTLEY BENTAYGA V8
Dinsdag 16 januari 2018 — § Vermogen, luxe, veelzijdigheid en sportiviteit
§ 4.0-liter twin-turbo V8 benzine ontwikkelt 550 pk en 770 Nm koppel
§ 0 tot 100 km/u in 4,5 seconden, topsnelheid van 290 km/u
§ Onnavolgbare V8-roffel zorgt voor extra charme
§ Optionele koolstofkeramische remmen met grootste voorasremmen ter wereld
§ Twin-quad uitlaatpijpen, tot hoogglans gepolijste sierpanelen in koolstofvezel en met hout en leder afgewerkt stuurwiel
Vanaf hij op de markt kwam heeft de Bentley Bentayga een nieuwe marktniche uitgetekend en de maatstaf uitgezet voor luxueuze SUV’s. Hij biedt immers de ultieme GT-rijervaring, onbegrensd door wat voor landschappen of omstandigheden dan ook. Dit gelauwerde Bentley-model is voortaan beschikbaar in zijn meest sportieve uitvoering tot nu toe: de Bentayga V8.
Het hart van de jongste Bentayga-variant wordt gevormd door een 4.4-liter, twin-turbo V8-benzinemotor van de nieuwste generatie die ontzettend veel power verzoent met een indrukwekkende efficiëntie. De typische V8-roffel, de stijlvolle viervoudige uitlaatpijpen en de optionele koolstofkeramische remmen leggen het sportieve karakter van de luxe-SUV bloot.
Het nieuwe V8-model, dat een centrale plaats krijgt binnen het Bentayga-gamma, versmelt uitgelezen luxe met vermogen, veelzijdigheid en een uitgesproken sportieve inborst. Zijn meeslepende prestaties kunnen volledig naar wens door de bestuurder worden afgesteld dankzij het Bentley Drive Dynamics-systeem met keuzemogelijkheden van een verfijnd limousinekarakter tot sportieve precisie.
Aan de binnenzijde zullen klanten de unieke manier herkennen waarop Bentley moderne luxe op maat aanbiedt, inclusief de voor het merk typische mix van verfijnde, manueel verwerkte materialen en vooruitstrevende technologie. Het stuurwiel afgewerkt met hout en leder en de sierpanelen in hoogglanzende koolstofvezel zijn nieuwe stijlelementen voor dit V8-model.
Ontzettend veel power, indrukwekkende efficiëntie
Onder de motorkap van de nieuwe Bentayga V8 ligt een gloednieuwe 4.0-liter V8 met 32 kleppen en twee twinscroll-turbo’s die een plaats kregen in de ‘V’ van de motor.
In totaal produceert deze krachtbron 500 pk en 770 Nm koppel, goed voor een topsneheid van 290 km/u en een sprint van 0 tot 100 km/u in 4,5 seconden.
De toonaangevende prestaties van de Bentayga V8 worden aangevuld met een rijbereik van 746 kilometer en een CO2-uitstoot van 260 g/km. Deze hoogstaande efficiëntie (gecombineerd normverbruik van 11,4 l/100 km) dankt hij deels aan het feit dat de motor in bepaalde omstandigheden vier van zijn acht cilinder kan uitschakelen, zonder negatief effect op de rijervaring. De naadloze overgang tussen vier en acht cilinders gebeurt in nauwelijks 20 milliseconden zodat klanten hier niets van kunnen merken.
Ook de stop-starttechnologie, die de motor kan uitschakelen nog voor de auto tot stilstand is gekomen, draagt bij tot het bereikte uitstootpeil.
Zijn unieke mix van vermogen en verfijning bezorgen de Bentayga V8 een aparte, concurrentieloze positie binnen de wereld van luxe-SUV’s.
Uitgesproken, eigenzinnig koetswerkdesign
Het koetswerkdesign van de Bentayga V8 weerspiegelt de sportieve ambities van het model binnen de Bentayga-familie.
De vorm van de Bentayga wordt bepaald door zijn uniek gespierd en gebeeldhouwd lijnenspel dat een atletisch voorkomen uitbalanceert tegen een uitgesproken persoonlijkheid op de weg. Van zijn vier ronde ledkoplampen tot het forse matrixradiatorrooster is de Bentayga V8 een en al Bentley design-DNA terwijl zijn uitgesproken powerline, brede heupen en opgetrokken rijhoogte de robuuste offroadcapaciteiten van de luxe-SUV weerspiegelen.
Voor het eerst worden op de Bentayga koolstofkeramische remmen aangeboden. Dit remsysteem is het grootste en krachtigste dat ooit op een Bentley werd gemonteerd en het omvat de grootste voorremmen van alle productievoertuigen.
Zo hebben de voorste remschijven een diameter van 440 mm; achteraan is dat 370 mm. Ze worden aangegrepen door enorme remklauwen met Bentley-merknaam die vooraan 10 zuigers tellen. Het volledige systeem haalt een maximaal vertragingskoppel van 6.000 Nm.
Verder pakt de Bentayga V8 voor het eerst uit met rode remklauwen voor- en achteraan in combinatie met het standaard stalen remsysteem. Deze remklauwen zijn gelakt in een speciale Tornado Red-lak die bestand is tegen hoge temperaturen. Ze vormen een duidelijke verwijzing naar de dynamische aspiraties van deze prestatiegerichte Bentayga V8.
Voor de wielen biedt Bentley keuze uit 11 verschillende designs, inclusief een gloednieuwe vijfspaaksvelg van 22 duim met een gedeeltelijk zwart gelakte en een gedeeltelijk gepolierde afwerking.
Een robuust radiatorrooster in zwart en chroom vooraan wordt aan de achterzijde aangevuld met twin-quad uitlaatpijpen: twee subtiele hints naar de nieuwe motoroptie.
Subliem, met de hand vervaardigd luxe-interieur
De Bentayga V8 zet de Bentley-traditie verder van complexe detailafwerking en verfijnde, manuele precisie door het gebruik van authentieke materialen. Klanten kunnen kiezen voor een met de hand vervaardigde kruissteekafwerking die de stijllijnen van het interieur doortrekt op de stoelen en deurpanelen. Bovendien is er keuze uit een opstelling met vier, vijf of zeven zitplaatsen voor een uitgekiende veelzijdigheid.
Verder worden in de Bentayga V8 drie vernieuwende interieuropties aangeboden: tot hoogglans gepolijste afwerkingspanelen in koolstofvezel die de traditionele houtinleg vervangen, een met hout en leder afgewerkt stuur en een nieuwe dieprode lederkleur, Cricket Ball.
De tot hoogglans gepolijste koolstofvezelafwerking wordt voor het eerst in een Bentley aangeboden en is bedoeld voor klanten die op zoek zijn naar een hedendaagse uitstraling met een technische inslag. Bentley heeft traditioneel altijd een matte koolstofvezelafwerking aangeboden ter vervanging van het houtfineer op het dashboard, de middenconsole en de vensterboorden, maar het is de eerste keer dat deze afwerking wordt aangeboden in hoogglans, wat het technische weefpatroon ervan in de verf zet.
Het met hout en leder afgewerkte stuur, dat beschikbaar is op de Bentayga V8, is eveneens nieuw. Dit unieke stuurwiel krijgt drie spaken en een afwerking met leder en hout (zeven fineersoorten zijn beschikbaar). Door gebruik te maken van een volle houtbasis blijft de integriteit en authenticiteit die eigen is aan een Bentley-interieur behouden.
Ook het Cricket Ball-leder tot slot, is in de Bentayga V8 aan zijn debuut toe. Voor deze tot de verbeelding sprekende nieuwe kleur inspireerde Bentley zich op de klassieke en rijkelijke diepbruine kastanjekleur van een nieuwe cricketbal. Een tint die bovendien perfect past in het rijtje van 15 interieurkleuren en 5 kleurencombinaties die Bentley aanbiedt.
Moeiteloze Bentley-prestaties, onbegrensd door het weer of het terrein
De Bentayga V8 is beschikbaar met Bentley Dynamic Ride, de eerste elektrische actieve rolstabilisatie ter wereld die gebruikmaakt van een ongeëvenaard 48V-systeem. Het systeem compenseert ogenblikkelijk de zijdelingse rolbewegingen in bochten en garandeert een optimaal contact met de weg, met als resultaat een maximum aan koetswerkstabiliteit, rijcomfort en een uitzonderlijke wendbaarheid.
Het adaptieve en reactieve systeem van Bentley levert een variabele torsieweerstand, waardoor de Bentayga op ieder moment zowel bijzonder dynamisch als comfortabel voor de dag komt, en dat voor alle inzittenden. Het baanbrekende 48-voltsysteem resulteert in een geluidsvrije, ogenblikkelijke respons om met alle wegoppervlakken overweg te kunnen.
De Bentayga V8 biedt een in deze klasse toonaangevend rijcomfort, stuurgevoel en rijdynamiek dankzij de combinatie van een uiterst gesofisticeerd onderstel met de elektronische stabiliteitscontrole ESC. Naast de geavanceerde tractiecontrole (TCS) met verschillende modi heeft de Bentayga ook Hill Descent Control.
De Bentayga beschikt eveneens over een elektrisch bekrachtigde stuurinrichting (EPAS). Het nieuwe systeem verbetert de feedback naar de bestuurder en vrijwaart hem tegelijk van storende koppelreacties in het stuur, zowel op het terrein als op de weg. Het EPAS-systeem werkt tevens met een variabele vertanding van de tandheugel, voor een lichte en snelle stuurreactie bij lage snelheden en een meer ingehouden respons voor een uitmuntende stabiliteit bij hogere snelheden.
Via de Drive Dynamics Mode en het optionele All-Terrainpack biedt de Bentayga de ruimste keuze aan on- en offroadinstellingen. Er zijn tot acht modi beschikbaar (vier voor de weg, vier offroad), waardoor de bestuurder met een draai aan de knop de perfecte dynamische instelling kan kiezen voor elk type weg of ondergrond.
De keuze voor het All-Terrainpack biedt de klant de mogelijkheid om de juiste afstelling te kiezen voor een brede waaier aan weg- of ondergrondtypes, zoals Snow & Grass, Dirt & Gravel, Mud & Trail en Sand Dunes. Tegelijkertijd geeft het Driver Information Panel dan gegevens weer zoals de kantelhoek, rolhoek, veeruitslag, stuurhoek, kompasrichting en hoogte.
De Bentayga V8 is uitgerust met een pneumatische ophanging met verschillende modi. De bestuurder heeft keuze uit vier modi: High 2, High 1, Normal en Low. De High 2-modus kan bijvoorbeeld manueel ingeschakeld worden wanneer op ruig terrein gereden wordt. Via een schakelaar in de koffer kan de gebruiker de achterophanging ook verlagen, bijvoorbeeld om het in- en uitladen of het aankoppelen van een aanhanger te vereenvoudigen.
Die afdaalhulp regelt automatisch de voertuigsnelheid op steile afdalingen, waardoor de bestuurder zich ten volle kan focussen op het sturen en het vermijden van obstakels. De snelheid kan worden ingesteld tussen 2 en 30 km/u (in beide rijrichtingen) en het systeem werkt bij een hellingsgraad van meer dan 5 %.
Innovatieve functies en geavanceerde technologieën
Een reeks ultramoderne rijhulpsystemen en infotainmentfuncties voor meer veiligheid, comfort en gebruiksgemak maken van de Bentayga V8 een innovatieve, geavanceerde en geconnecteerde luxe-SUV.
Met behulp van de adaptieve snelheidsregelaar (ACC) inclusief Stop & Go, predictieve ACC en Traffic Assist kan de bestuurder automatisch een vooraf ingestelde afstand tot zijn voorligger aanhouden. De predictieve ACC maakt gebruik van de navigatiegegevens, sensoren en camera's om te anticiperen op bochten, bebouwde kom-borden en wijzigingen in de snelheidsbeperkingen verder op het traject en kan de snelheid daaraan aanpassen, wat zowel het comfort als het brandstofverbruik ten goede komt.
Voor gebruik in een stedelijke omgeving zijn er in de Bentayga V8 een aantal rijhulpsystemen beschikbaar. Die systemen – zoals de verkeersbordenherkenning die een ruime selectie aan verkeersborden herkent en op het display weergeeft voor de bestuurder, de Rear Crossing Traffic Warning die radartechnologie gebruikt om te waarschuwen voor dwarsend verkeer achter het voertuig bij het achterwaarts verlaten van een parkeerplaats, en Top View, een systeem met vier camera's dat een algemeen beeld van de zone rond de wagen toont, werken hand in hand voor een nog hoger dagelijks gebruiksgemak.
Ook Park Assist is verkrijgbaar, het systeem dat automatisch geschikte parkeerplaatsen (zowel parallel aan als haaks op de rijrichting) herkent en vervolgens de besturing van de wagen overneemt om te helpen bij het parkeren.
Tot de innovatieve systemen behoren voorts ook Night Vision, dat gebruikmaakt van infraroodtechnologie om 's nachts potentiële obstakels te detecteren, en een head-updisplay, dat de bestuurder helpt om zijn blik op de weg te houden en zo de veiligheid verhoogt.
Het infotainmentsysteem met een aanraakscherm van 8 duim in de Bentayga biedt eersteklas navigatietechnologie, 60 GB opslagruimte en keuze uit 30 talen. De inzittenden achterin kunnen genieten van de invoering van de Bentley Entertainment Tablet, een uitneembaar Android-toestel van 10,2 inch met 4G, wifi en bluetooth voor eenvoudige en ultrasnelle connectiviteit onderweg.
Klanten kunnen voor de Bentayga V8 kiezen uit drie verschillende audiosystemen: Bentley Standard Audio, Bentley Signature Audio en Naim for Bentley Premium Audio. Dat laatst is het krachtigste systeem in het segment, met 1.950 watt, een netwerk van 18 luidsprekers en supertweeters voor een ongeëvenaarde weergave van zelfs de hoogste audiofrequenties.